Recaro VDO Ocean Race - Regn och rusk.

Jag tror jag har fått minnes förlust. Försöker minnas från racet i Lördags, men det ända jag minns är små fragment ifrån själva tävlingen. Före och efter minns jag allt av, men just själva klörningen är nästan helt blank, förutom dessa små pusselbitar.

Vad kan sådant bero på?

Torsdag kväll:

Jag och Pappa har lastat samt även fått käka lite jordgubbar som efterätt. Erik som skulle följa med oss ned fick tyvär förhinder och fick lov att lämna återbud, men det är sådant som händer. Men ska jag vara ärlig så gick både resan ner och hem samt allt arbete med div. där nere rätt bra, eller jävligt bra. Nu är vi ju inte rookies längre, har ju kört 1 tävling innan :)

Nåväl, vi lämnade nog Holmsund vid 19:30 tiden eller så? Vi åker över Obbola, Degernäs, Stöcke och vad FAN ser vi då vi kommer till E4:an och ska göra vänster sväng där, jo en förbuds skylt mot just vänster sväng. Just ja, det skulle ju vara vägbyggen över hela E4:an.

Men efter lite tänkande så kom pappa på att vi skulle köra över Ansmark, brilliant idé vi rullar på efter den totalt sämsta grusvägen i historian. Och efter ett par långa km så kommer vi återigen fram till E4:an och vad ser vi där. Jo en ny förbudskylt.

Hur i hela hvete kan man få sätta förbuds skyltar samt dirigera traffik åt alla håll utan att sätta några vägbeskrivningar som det brukar vara?

När vägverket själv får aggera så blir det kaos, totalt kaos. Ska nog sätta mig och skriva ett argt mail vid tillfälle. Men, eftersom att tålamodet vid detta laget var slut så vek vi helt sonika ut på E4.an.

Vi träffade asfalstriven som så snällt släppte förbi oss efter 15minuters väntande. Och inte ett argt ord utväxlades, misstänker att vägarbetarna nog är van att bilisterna skäller på dom eftersom att någon skyltansvarig eller inte ens han, huvudansvarige på VV inte bryr sig ett skit om regler och traffik anvisningar som brukar finnas.

Jag tror inte jag behöver berätta mer om våran resa i Torsdags, men jag kan säga att vi var framme 04:30 ca, och resan på 64mil tog 10.5h vilket är helt sanslöst. Tur att vi åkte en dag tidigare annars hade vi missat starten.

Fredag:

Vi vaknar upp inkvarterade hos Kenta & Sussie's garage. Mycket mysigt. Men själva uppvaknandet går ju att disskutera, klockan var nog kring 09:00 då pappa stog och hoppade och ville att vi skulle starta dagen. Jag tror jag tänkte för mig själv : "Men snälla, kan du aldrig sova?" :)

Men det var en jäkla tur att han väckte oss. För vi hade lite jobb framför oss. Vi skulle byta en packbox i drevet som hade börjat läka. Vilket i sig inte ska vara så mycket tillbesvär.

Men efter att Kenta och pappa inspektera trådrullen i drevet så kom dom fram till att den måste bytas, annars fanns risken för problem under racet. Och det är det sista som man vill vara med om.

Så skruvningen påbörjades. Med hjälp av Pappa och Kenta så var ju saken biff. Sedan dök båtracing legenden Ante Malmgren själv upp, som f.ö. är Kentas pappa.

Vi disskuterade lite alternativa lösningar som inte innehöll jb weld och araldit (vi fick dit en beg. trådrulle som vi limmade och "ful mekade" med). Efter det så gav Ante helt sonika oss en ny drev uner del från OMC king cobra. Han tyckte vi behövde den och vipps så har vi en extra axel också, dom är verkligen inte lätta att få tag på.

Tusen tack Ante!

Med problemen ur världen tackvare kenta och pappa samt min insatts så var det dags för grillning. Och det gillar vi. Så vi höll väl på mer eller mindre halva natten, kikade även en hel del båtfilmer och roade oss. (Åkte även en sväng med övriga K-åkare runt banans stora varv i en Flipper, tack var nyttigt att kolla lite kvällen före)


Lördag:

Jag hade ställt väckarn och vaknade rätt utvilad trodde jag. Haha, dumt att vara vaken och ha kul halva natten innan race men sådant får man ta. Ännu bättre var ju att jag fick ge igen på pappa och väcka han, ända gången han sovit längre än kl: 05 på länge, det känndes bra att få ge igen lite :)

Vi tog oss sedan ner till Gräddö samt besiktningen, mötte upp Tony min navigatör. Besiktningen av ekipaget gick utan anmärkningar samt min nya flytkraft vart godkänd i båtens mätbre. YES!

Efter det så tänkte vi parkera båten i depån. Som låg på en åker. Självklart så låg ju åkern lägre än vägen och det resulterade i att bågvagnens "ljusramp" tog i asfalten och det skrapade som satan.

Jag: "Jävlar, undra om drevet tog också?"
Tony: "Ljusrampen är lägre så det är nog lungt.."

Tror ni att drevet tog? Självklart så blev ju skeddan bockad och tuktad, samt rapmen helt sönder böjjd. Fick till att banka till skeddan med en spärrnyckel samt låna en fil av Leif för att skägg atill den. Men den var ju inte alls snygg.

Efter oss så var det väl 5 - 6 båtar till som harvade i asfalten, sjukt dåligt att ingen skyld eller lite material lades dit efter jag pratat med en ansvarigt och berättat i ilska vad som just hänt mig.

Nåväl vi fick båten i plurret ändå och kunde delta glada och nervösa på förarmötet (Jag var nervös, inte Tony tror jag).




11:45:

15min kvar till första start, vi skulle starta i 3:e släppet men ville ta oss ut i god tid och avakta i volt området.



Här puttrar jag och Tony ut från bryggan, undra vad vi gör vi kanske lägger bollarna i läge för 60min hård racing eller liknande. Det regnade, kanske inte syns på bilden men det regnade rätt duktigt.

Sedan händer det som inte får hända då vi ska ut till voltområdet, ganska långt dit så vi ville ju plana. Skiten planar inte, motorn bara säger "Jag ids int idag"... Jag får panik, svär och förstår inte varför, vi har ju vatten i trimtanken?!?!?!?!?!

Tony klättrar fram så vi kommer iväg. Jag fyller trimtanken nu så att jag tror den ska spricka, nog vore det väll fan om vi inet skulle lyckas plana.

Väl ute i voltområdet så ökar regnet, nu öser det ner. sikten är 400 - 500m. Inte bra. Master båten plockar upp oss och starten går.

Jag släpper allt vatten ur trimtanken och gasar på. Till min förvåning så varvar vi bara kring 6500rpm och alla andra k-båtar seglar i från oss. Här får jag verkligen panik, och inser att det ända som kan rädda oss denna tävling är om det går mycket sjö på streckan som gick utomskärs.

Men efter någon distans så vaknade motorn lite, ytters lite så jag kunde ta rygg på Håkan, close racing kanske det kan kallas:



Väl på väg ut mot den  yttre slingan hade motorn vaknat till liv och morrade på bra. Men nu regnade det så mycket så att visiret slog igen av imma, samt att sikten endast var ca 100-200meter, helt plötsligt går det upp ett ljus för mig att offshore i regn och dimma i 70knop inte är så tvär lätt.

Väl ute ska vi runda en ö, det gör vi och vi ser även andra båtar längre fram och tycker att detta nog är rätt kurs. Men ack, efter någon minut skriker Tony till mig att vi rundat en ö för tidigt. Jag slår om och ser att alla vänder, och vad händer då? Jo man blir sist :)

Men vi satte in full attack och han ikapp restrerande k-åkare igen och kunde jobba oss upp mot första plattsen. Men ett ekipage hade god fart och det skulle dröjja innan vi kunde gå om:

 

Och som synes är Pirre inte killen som fegar eller håller igen :) Men vi lyckades ändå eska oss förbi och höll sedan varjern. Ända tills sista varvet där jag slog av lite då vi kom till den hårdare delen , då olje lampan lös då man landade hårt i sjön då och då.

Vi gick imål som Klass segrare samt som total 2:a och jag är jätte nöjd, kunde inte önska mig mer :) Det tråkiga i det hela var att det blev bara jag och Pirre som tog oss runt.

Veronicas navigatör hade råkat slita ut nödstoppen och det resluterade i en bränd tändbox eller liknande, har inte alla detaljer.
Håkans fotstöd hade gått sönder och då han ville ge mig en sista fight så gick gaswiern av.
Gunnar fick soppa torsk, varför vet jag inte.

Men, vi var 5 som krigade och det är nog länge sedan det var så många startande i K klassen.





Detta är ett race / en tävling jag aldrig kommer att  glömma. Det tuffa vädret i form av regn och dålig sikt  gjorde det svårt att se något alls, ännu mindre se vågor då visiret immade eller regnade igen. Men trotts det och en liten felnavigering som Tony snabbt upptäckte så kunde det inte gått bättre. Detta är ett sent ska glömma.

Vid efter besiktningen så vägde vi ut på 910kg med ca: 40 liter soppa kvar i tanken, detta är ett as till tung båt men vad gör det då den går som en raket :)

Vid prisutelningen som Robert Aschberg höll fick vi mota pockal för klass segern, men även en 60 års jubileums pokal från http://www.svera.org/, riktigt fint.

Sedan så fick vi även ta del av det OTROLIGA prisbordet. Vi kom hem med en kamasa hylsnyckelsatts värd 5000kr :)


Vill tacka min fader, Kenta & Sussie, Ante, Tony samt alla andra. Kanon med folk som ställer upp. Nu ska jag suga på denna karamellen ett tag.

Vill även tacka dom som gjorde denna resa möjlig:

Kurt Sandbergs Åkeri
Bjöörns Maskin
NRA/Skyltfixarna

Vi har oskarshamn och smögen att åka, men det ekonomiska sätter tyvärr stopp och att hitta företag som vill köpa reklam platts / sponsa verkar vara mer eller mindre omöjligt, så vi stannar här och laddar batterierna och ekonomin så vi verkligen kan genomföra Roslagsloppet denna sommar.

Kommer att updatera bloggen med mer bilder från depå samt tävlingen direkt jag kommer över några, men ni får hålla till godo med dessa först.

Bilderna är lånade av:
www.offshoreracing.se
www.pickla.se
www.v-racing.nu
www.quadshopen.se
(Om ni misstycker så säg genast till så skall jag ändra om.)

Här finns även lite läsning om racet skrivet av Per Benson från SVERA: http://www.svera.org/news.asp?ID=1439

Mvh
Peter Johansson, 30/06-08


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0