Smögen Offshore Race 2009

Ja vart ska man börja och sluta? Har lite ont i ryggen och värk i benen så jag tror jag ska försöka göra ett "mellan långt" inlägg. Ingen monter novell, hur svårt det än är.

Vi började med psyk meka innan avresa. Båtvagnen stod på pallbockar tills kring 14 tiden på Onsdagen, pappa fixade det medans jag försökte fixa till motorn och packa ihop det vi skulle ha med oss.

Efter tillräckligt mycket stress och slit så var vi äntligen på väg i våran sponsrade bil 16:00...

 

Efter ett snabbt telefonsamtal med Freddan aka. Turbo mannen så bokade vi in middag i Sundsvall hos honom. Grillat stod på menyn. Vi körde snabbt och effektivt, vi var ju hungriga.

Vi lyckades till och med lirka in hela ekipaget på hans gård, tog en bild för att föreviga detta sköna ekipage, ska förstora och skicka till honom så han kan titta och avundas då han ligger i motorbrunnen på crumen och undrar vart fan alla knop är :)

Skämt åsido, tusen tack för middagen och som alltid trevligt sällskap Freddan!

Vi styrde senare resan vidare söderut, och vipps så var man i Gävle. Kartan jag skrev ut från Eniro ville att vi skulle åka
Uppsala och sedan vika av, men vi tyckte att 68:an via Avesta såg kortare ut, och som vi ville minnas det efter dom resor vi gjort till PPF så var vägen hyffsad.

Joooo, eller? Det fick vi äta upp. Som att köra på en kostig och sedan var det ju vägbygge. Det var det för två år sedan också då vi var nere och hämtade Mustangen av Bäckis, konstigt att dom gräver så sakta söderut?

Men det gick det också, tror jag sträck körde till Örebro eller vad det vart, tror jag hade ca 70 mil på trippen då. Pigg som en mört? Nej inte direkt, pappa löste av mig så vi kunde cruisa vidare.

Han väckte mig i höjd med Mariestad tror jag? Eller?? hmm, jag minns inte men vi lyckades iaf ta oss till korsningen där man vek av mot Kungshamn / Smögen.

Vilken resa, tror klockan var 07:15 när vi landade hos Eva och Ralf. Eva är min nya navigatör och vi hade aldrig träffats förut. Glad och alert tjej, såg dock lite morgon trött ut när vi våldgästade.

Vi fick kaffe och macka och vi han prata någon timme/timmar(?), vi skulle inte få våran stuga förns kl: 12:00 så vi bestämde oss för att haka av båten och åka ner till Kungshamn och titta och sedan över till Smögen för farsan var helt 
eggad i dom färska räkorna som fanns där.

Det var en höjdare, vi var nog båda så övertrötta så vi gasade bara lixom på. Smögen, vilket ställe. Där vill jag bo på 
sommaren, snacka om båtliv, bland det värsta jag sett.

Efter räkorna så små mekade vi lite på båten, fyllde bla. olja i drevet.



Packat på Norrländsktvis. Öl, verktyg, olja, bensin.. Vad mer behöver man??

Efter lite mer snack med Eva sittandes vid köksbordet så dök Nisse upp. Han åker i V-150 klassen med en häftig Bass
och även han och Erik har bas i Umeå (Norrbyn, lite utan för Umeå).

Då bar det av till besiktningen, båda ekipagen skulle få mätbrevet omstämplat. Det gick bra, och det gjorde även besiktnignen för båda ekipagen, än om Nisse och Erik fick jaga visselpipor runt hela Smögen :)

  

Kvällen vart ganska lugn och beskedlig, jag var ganska nervös inför Fredagen för jag visste att Leffe som kör i samma
klass som jag skulle försöka jaga livet ur mig. Men, tre öl och lite skitsnack senare så sov man i campingstugan  :)

Fredagen:

Inte speciellt mycket blåst men dyningen låg kvar sedan Torsdagen. Nervös som satan till och från, var nästan så jag 
funderade på att gå och spy några gånger. Båten provkörde jag aldrig något, funka ju när jag åkte från Umeå?

Men nervositeten släppte ganska omgående när startbåten plockade upp oss. Starten gick, jag valde att
behålla mycket vatten i trimtanken för att jag förstog att det skulle sjöa på bra eftersom starten gick rätt ut i havet.

Ganska kvickt så passerade flertalet båtar oss (vi låg först i starten då dom skickade iväg oss), med mycket trimtank
tappar man mycket acceleration.

Leffe dök upp jämsides och det sista jag ser av honom förns målgången är att dom lyfter ur rejält och får ett skönt skutt. Tur jag lämnade mycket vatten, har varit lite "rädd" för att åka utan att ha den jävligt framtung.

Jag vågade gasa mer i sjön än på dom lugna partierna, det säger nog ganska mycket om att det psykiska som är kvar är
rädslan för svallvågor, inte att flyga i sjö där man har lite koll iaf.

Jag tittade efter Leffe i många av rundningarna men lyckades aldrig se honom.. Tanken slog mig.. ÄR HAN FÖRE OSS?



Jag och Eva åkte utan intercom då min har gått sönder. Så jag kunde inte fråga henne, så tempot ökades lite.
En ny intercom har Kurt Sandbergs Åkeri sponsrat med, så till Rosis så ska vi vara igång med pratet.

Tack KSAB...

 

Jag och Eva åkte snyggt, och lämpligt for på Fredagen, då vi gick i mål såg vi att Leffe brutit och låg och drev. 
Tydligen hade han fått elfel, lite synd för jag väntade faktiskt på att han skulle dyka upp, antigen framför eller flyga om
oss där ute, hade gärnat gasat lite på riktigt mot dig och Sigge :)

(Nisse åkte väldigt fint i V-150 men tyvär blev dom diskade efter att motorkåpan trillat av.)

Lördag:

Vinden hade vänt och det blåste kuling, dock landvind. På det så regnade det. Ett var ett helvete att köra då man hade sidvind och sedan den gammla dyningen från ett håll, snacka om att vi fladdrade omkring.

Leffe kom aldrig till start på Lördagen, fortfarande elfel, så tempot imponerade nog inte på någon. Men målet var att ta sig runt och även testa köra båten på lite olika sätt. Var en lärorik Lördag än om vi inte satte några rekord.

Motorn gick strålande på Fredagen, lite sämmre på Lördagen, tror jag borde ha bestyckat ner den lite iom det kraftiga regnet. Men men, då inte Leffe fanns där att hota oss så kunde vi gott kosta på oss att inte åka så fort.


Smögen resulterade mao. med två första placeringar. Riktigt bra med poäng till SM tabellen, och vem säger nej till ett nytt guld på hyllan?

(Erik som bytt av Nisse bakom ratten rullade tyvär med sin Bass och fick inte gå i mål på Lördagen heller.)

Jag börjar hitta tillbaks som chaffis och det känns bra, prylarna rockar också väldigt bra. Men nothing comes billigt.
Tiden jag, pappa, brorsan och kompisar har investerat går nog inte att räkna. Men halva grejen med motorsport är väl att man ska ha hållbara grejjor? Iaf om man har tänkt vinna. 

Jag vet att Leffe bantat båten, dragit nytt elsystem, Vickan har gått med i 70+ knops klubben os.v. Roslagsloppet blir nog hårt skulle jag tro :)

 

Jag och Eva poserar glatt i regnet efter Lördagens race.

Jag vill tacka hela gänget som på Fredag kväll socialiserade hos Eva och Ralf, vilken toppen kväll. Ni vet vilka ni är. Sedan ett speciellt tack till Eva, som gjorde ett kanon jobb bakom mig och hennes karl Ralf, skönare snubbe får man leta
efter. Jag tror han och pappa hittade varandra direkt, jävlar vad dom surrade på Fredag kväll.

OCH alla ni andra som jag nu tyvär glömt namnen på. TACK TACK TACK för en superhelg!



Kl: 18:00 så lämnade Team Johansson Kungshamn/Smögen för att påbörja sin resa hemåt i bilen som
M-schakt lånat ut. Vilket åk! Hade jag haft våran Toyota hade vi nog suttit någonstans efter vägen och liftat.

BT-50, helt klart en bra bil. Vi snittade 1L/MIL - 100-110km/h , helt sjukt.

Vi var hemma i Holmsund ca: 110mil / 12h senare. Men det var helt klart värd de...

Som avslutning vill jag tacka min far som följer med runt, skruvar och donar. Vad hade man gjort utan dig... 
Micke du vet också att du gör ett häst jobb, polarna som spontan skruvar är också mycket värda.

Ingen racing utan polare och familj, dagens sanningen.

STILL GOT IT...
Peter Johansson

2009-07-23




Dagarna före Smögen, hårt arbete & stress.

Ja, rubriken summerar nog dagarna/veckan innan Smögen Offshore Race ganska bra.


Det var plastning av trasig båt, underhålls arbete på motorn, alla race prylar som legat bortstuvade i nästan ett år skulle letas fram, samt lashcaps skulle tillverkas.

Ja listan som jag hade var nästan så lång så att den kunde nått ner till Smögen om jag vecklat ut den.

Men, som vanligt... Men familjen och snälla kompisar och företag kommer man långt.

Pappa och jag sorterade bort mycket under dagarna som gick och Micke hjälpte även han till. Hans största insatts var nog då vi fick lov att panik tillverka några lashcaps. Vart gör man det mitt i semestern? Jo hos SMT, Stiga var så snäll så att vi fick låna hans verkstad om vi lovade att ta det lungt och köra försiktigt med maskinerna.

Vad passar inte bättre än en lillebror som går Umeå Teknik program då? :D



Full action på bror...



Jag fick sköta den mindre komplicerade maskinen, slipen med magnetbord. Gick bra, fick även räkna lite.
Fan vad trött man blir i skallen då man jobbar med 100-delars mått, små mått är svåra mått.

Nog om det, kommer en updatering om Smögen resan direkt det börjar dyka upp lite bilder och diverse :)

Mvh
Peter Johansson

Film från helgens Poker Run i Umeå.

Lite filmer från dagen, kvaliten varierar men vadå, det hörs ju iaf :)

http://www.youtube.com/watch?v=XaVlQGpzukk
(Nej, Scaraben håller inte på köra över oss)

http://www.youtube.com/watch?v=MbNrh2OayXA

http://www.youtube.com/watch?v=URsrT_e-89U

http://www.youtube.com/watch?v=4Og8dlsY0jo

http://www.youtube.com/watch?v=ErM08e4I7rk

Ser väl, bör dyka upp mer film och mer bilder tycker jag..

Mvh

Poker Run - Norrland 2009

Efter drygt 2 veckors stressmek så var det äntligen sista dagen att stressa, dagen före Poker Run Umeå/Norrland.
Ecke, Hasse, Pappa, Micke & Jag hade jobbat som galningar. Och prognosen har sett delvis dyster ut.

Fick ett samtal av en kompis från Piteå, Chrille om att han äntligen hittat en Katta värd att köpa och att den mest troligt skulle hinna bli riggad i Norrbyn tills Fredag em. Självklart är Chrille och Elin hårdingar så deras plan var enkel.

Att på Fredag lämna Piteå med en bunt pengar, för att göra bytet mot båten, landa hos Team 58, testköra samt delta på Lördagen.

Kan medela att det var ganska tjockt på våran garageplan Fredag kväll / Lördag morgon.


Efter lite matte förstår man att det är ju denna infarten man vill vara på, äga och ha tillgång till... Kanske inte gruseti sig utan prylarna: 73.5 fot , 1090+hk, 229+knop .. Precis, inte helt fel. Utan hur kul som helst, och fler båtar skulledet bli innan helgen var slut, inte på infarten utan i vattnet.

Thomas var även förbi och hjälpte "gänget" med att meka Arrow, jag fokuserade på Scatboaten medans Chrille och Elin stökade lite med Kattan. Thomas skulle varit med och kört sin Checkmate men hans nya vassare maskin han inte bli
färdig i tid. Super snällt, vet att pappa verkligen uppskattade hjälpen. Han var ju ganska trött, förvirrad och less på att meka.. Ska inte säga att inte vi alla andra var det heller, fy fan vilka veckor samt vilken helg.

Provkörning vid 23 snåret. Havet låg platt som en pankaka och solen låg i horisonten som en liten lampa. Ecke, Hasse, Micke och Kapten Knicken (pappa då) tog Arrowen för en "spinn".



Själv så tog jag platts bakom Chrille i EuroCat 23:an , permiärtur.. Navigatör needed då ställer Peppe självklart
upp, och jag har inte åkt katta sedan Pappa hade Tollaren med B-20 (Gammal K båt, ganska kul).

Men det gick inte speciellt bra. Det hela slutade med att jag fick ligga på motorn och styra medans Chrille fick justera gasen efter hur mycket jag orkade styra. Varför? Jo styriningen havererade. Tur det hände innan vi planat och fått upp lite speed. Alla vet vad som händer då en hydraul koppling till styrningen går sönder i 75-80 knop. Jo man dör!!

Börjar ha haft tur några gånger på sjön nu... Chrille löste problemet med Säljaren och det blev att hämta en ny styrning i Norrbyn. Bra löst av både köpare och försäljare om jag ska vara ärlig. Kopplingen gick sönder för att den kunde ta i bracket som hissen sitter på.

Det gick inte speciellt bättre för Team Arrow heller. Knacket som dyker upp då maskinen plågats lite och fått upp temp
är fortfarande kvar, samma skit som var då vi bänkade. Dock hade dom en jävla fart ute på havet. Vill minnas att dom pratade om 76 knop, vilket är riktigt fort med tanke på motorn, sjön m.m.

Dom bestämde sig dock för att sova och köra och ta det som det kommer.




Chrille, Ecke & Micke lägger upp en strategi. Klockan är kring 02:00 och vi ska upp tidigt för att stöka det sista och
traila till 4-säsonger där starten på PRN hölls. 

Förutom att byta styrningen så gjordes några akut insattser med stora ring nyckeln då vi insett att hissen bara satt i 
några bultar.

Tror ni vi var ganska trötta och slitna vid 07? Svaret är JA! Och inte blev man mer munter av vädret. Typ +10 och regn.

Men vi tog oss till 4-säsonger och fick alla 3 båtar i plurret lagomt till förarmötet.

 

Team Arrow & Team EuroCat taxar ut mot starten. Vad är det med Racing och båtar? Måste alla jävlar vara gula? :D Min
är ju också delvis gul. Hehe.



Sista bilden på Team Arrow i drift. Kort efter att jag och Chrille hunnit i kapp dom medans dom inväntat oss 
(hade problem med varmgång i motorn på Chrilles Euro) så gasade vi lite och Chevan gav upp i ett rökmoln.

Det ödslades några svordommar och båten bogesrades till Lotsen i Holmsund, och snälla som dom var så fick den ligga kvar där. För Team Arrow hade ju en annan plan, att borda Team Scarab 400 och "låna" öl av dom. Sagt och gjort, alla lagen fortfarande med i spelet trotts bortfall av båtar.

 

Pappa och Micke växlade med att åka med mig, här ser vi farsan och jag i full fart ut från Simphamn (2:a stoppet) med Chrille och Elin tätt i hasorna påväg mot Norrbyskär, här hade vi ingen aning om vad som väntade oss.



Denna bilden på Nisses V-150 Bass tycker jag förklarar ganska bra vad som väntade oss. Tuktar sjö...

Det blåste inte spec. mycket denna dag. Men det var ju Nord-Ost.. Nåja värre har man väl varit med om tänkte vi då vi började möta lite sjö. Skulle lugnat oss med den tanken för det spårade riktigt ur efter ett tag.

Från högt tempo till snigelfart nästan. Sjön pendlade mellan 2.5-3 meter och detta är ingen lång Smögen sjö utan
det krabbaste och vidrigaste man kan köra i. Medsjön var ett mörker för oss mindre båtar.

Jag tror att även om vi hade försökt så hade vi inte lyckats åka på topparna, vågorna rullade för fort och det var bara för långt imellan dom. Allt är relativt, det kanske hade gått men till vilket pris? 3 minuters flyt sedan 7:e vågen och man vurpar. Nej tack! Vi tuggade på.

Vi var lika mycket under vattnet, som i luften. Tror aldrig vi körde på vattnet som man ska? Motorn min dog 3 gånger för
att den svalde i sig vatten som spolade över båten. Helt sinnesjukt. Dom gånger vi stannade så sköljde vågorna nästan över motorhuven då medsjön rullade ikapp oss. Måste bygga ett scoop på den nya huven asap!

Men vi tog oss alla till Norrbyskär. Nu hade dock båda Hydroliftarna brutit. En motor som skar så den andre beslutade sig att bogsera sin stallkamrat. Lika bra det kanske, hade inte velat pröva sjön med en sådan raket.

Under lunchen grubblade jag starkt på om jag skulle ringa bryt nummret och säga att jag drar upp båten i Norrbyskär på 
trailer.. Men efter lite mek med avgasystemet som höll på rammla av och lite check av motorn så beslutade vi att åka ändå. Det hade lugnat av sig mini lite och det var ju motsjö. Det ska ju gå bättre. Jag gillade inte motsjö sedan crashen, 
men vi åkte ändå och nu med facit i hand så är det tusen gånger bättre, jag blev nog av med min motsjö rädsla sedan svallvågs crashen. Vilket var bra.

Vi blev blöta i motsjö denna gång också, oundvikligt nästan. Men jag tror att jag hade kunnat åka uppe på allt om jag bara hade vågat. Men ville inte riskera något och man måste komma ihåg att detta var första gången jag satt i båten sedan crashen då det gick vågor, hade ju bara testat 40 distans tidigare på lungt vatten. Dock trivdes jag som fisken eftersom jag fick välja mitt egna tempo och känna på.

Hade det varit körning idag, så hade jag nog kört hårdare, man morsknar ganska omgående faktiskt. Falsk känsla av trygghet? Båten är iaf ganska jobbig att köra i sjö, man måste hitta precis rätt annars uppför den sig precis som den vill.
Som med alla båtar, förutom att denna är lite väl baktung då det börjar sjöa såhär mycket.



En liten battle med Chrille och Micke som hoppat över i kattan för att låta Elin åka Scarab 400 och mysa lite.

  

Jag är riktigt imponerad över hur fint Christian åkte i denna grova sjön. Speciellt med tanke på vilken propp som satt på,
att lyften jävlades, trimmen kukade. Men han gav gärnet och åkte fint. Killen mummlade lite om W-150 innan han åkte 
mot Piteå igen, om fallet så blir, lär ni få akta er grabbar och tjejer ;)

Som sagt, min körning är jag inte alls speciellt imponerad av så här i efterhand. Med facit i hand skulle jag spettat på
hårdare i motsjön. Men jag antar att crashen har satt sina spår. Med tanke på hur jag mått en längre stund efter crashen
så är det väl kanske inte så konstigt, dock är jag väldigt glad över att det känndes så bra att köra båten igen.

Några små justeringar är gjorda och det gjorde hela skillnaden, bara spakarna till trimtanken som ska flyttas innan jag är nöjd nu. Nästa gång får jag gasa lite mer? :)



På väg mot sista stoppen och högfarts åkningen mellan broarna inne i stan. Tror pappa säger att han ger tummen
upp om lambdan är acceptabel, sedan ska vi bara ge benet. Hela vägen. I like it svarade jag nog.


Jens Gustavsson och Mange Söderlund rusade från Sävar till Holmsund med ett par 190 huvud munstycken så jag
kunde börja belasta ur lite. Motorn gick magert hela dagen med 180 huvud. Varför? Jo det har vi listat ut återkommer
kanske till det här på bloggen senare.

Men vi spöade ur lillen hela vägen från Patholmsviken till Lundåker inne i stan utan ett problem. Känndes riktigt fint. 
Inte helt fel att komma först upp dit heller :)



Två nödja killar invätar restrerande båtar inför sista full pull repan i älven innan kortspel.

Nisse tog hem potten med triss i femmor, jag tror han måste ha haft insider information. Skämt åsido så var 
alla värdiga vinnare, men ibland räcker inte turen hela vägen antar jag :)

På väg till Patholmsviken så tappade Chrille och Micke motorkåpan, och när dom plockat upp den så fick dom soppa torsk. Och alla verkar ha bommat detta. Så efter ett telesamtal där dom skriver efter soppa så försöker jag ordna.

Men det satt visst i sirap. Alla våra båtar var mer eller mindre under stressmek. Så jag jagade på telefon, slet i folk nere i hamnen, frågade och tjoade. Efter många om och men fick jag tag på bensin, men det räckte :( Sedan lyckades jag och Elin ordna fram 10L och en vattenskoter som kunde köra ut det. Tack för att ni körde ut.

Men det hjälpte inte, efter nästan 2h strandade så fick dom soppan och då hade vi redan lämnat Patholmsviken för att publiken stog och stampade. Det blev inte som det var tänkt, att lämmna någon bakom då man är så pass få tycker jag inte är riktigt schysst.

Men överlag flöt dagen på jätte bra och alla hjälpte verkligen alla. Heder åt alla deltagare.


Team EuroCat anländer, Micke, Chrille &  Fripassageraren Elin som liftade från Patholmsviken, hon ville inte lämna
dom i sticket, där har vi moral. Strandar Piteå brud i Holmsund som vägrar åka utan att invänta grabbarna.

Men dom var fortfarande med i kortspelet, inte mycket tröst gick nog lika dåligt för dom som det gick för mig :D

Nu hoppas jag att 4-säsonger eller något annat företag tar tag i det här. Känns verkligen som vi har gett dom bollen
för något som kan bli hur bra och stort som helst.

Lite tråkigt är det att då UMS kom till oss och bad oss flytta datum så det skulle klaffa med deras jubileum utlovades
en slant för att vi skulle arrangera och ordna det här. Vi frågade under dagen i ära och då var pengarna slut.

Anledningen till att det "bara" vart 250kr i avgift framgår ju här, därför någon annan skulle vara med och pröjsa också.
Nåväl, vi får se all tid och energi och den slant som vi spenderade som goodwill, hoppas alla hade kul. UMS hjälpte
dock till hos Länstyrelsen, så ett litet strå drog dom allt till stacken.



En grymt bakfull, sliten, mörbultad BAT chaffis ligger och "tittar" då Chrille skruvarlös motorn, den skulle lämmnas
tillbaks åt Norrbyn, även där bra löst säljare och köpare. Alla glada och nöjda.

 

Som vanligt är båten trasig. Så nu har jag jobb så jag klarar mig ett tag igen..

Tack alla inblandade för en super heldag ink. helkväll. Och ett monster special tack till Micke, Ecke, Hasse, Pappa m.f. som ställt upp så vi rodde ihop allt det här. Nu återstår det att se hur resten av säsongen ska se ut.

BJÖÖRNS MASKIN & M-Schakt , tack ni vet varför!


Elin bloggar om PRN: http://elinilsson.blogg.se/index.html
Boatsite: http://forum.boatsite.se/index.php?showtopic=1809&st=20&start=20
Boatlife: http://www.boatlife.se/forum/index.php?showtopic=13922
STS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36060&start=0
VK: http://www.vk.se/Article.jsp?article=289927&sc=2 , http://www.vk.se/Article.jsp?article=289828

(Bilder, filmer, text m.m. på dessa länkar)











RSS 2.0