Goda nyheter gott folk, goda nyheter!

God kväll!

Först så måste jag medela vilken misär det var att kliva upp och åka och jobba idag. Jag har varit ledig sedan i Måndags för att min arbets kamrade har varit i fjällen och fiskat.

Men nu så känns det bättre, första dagen är alltid drygast. Jag åker mina inlines med stavar nu minst varannan kväll och det känns också bra, även om ryggen och resten av kroppen bara skriker att den vill dö så misstänker jag att det behövs :)


Nu till nyheterna, några gammla, några lite färskare.  Sponsorer, det börjar ljusna i tunneln som det ser ut.

Vi har sedan tidigare:

Kurt Sandbergs Åkeri
Bjöörns Maskin
NRA

Dessa företag, tackvare goda herrar som jobbar där har tillsammans hjälpt mig en gång var att komma mig på tävling, kanske inte full ut men alla bidrag är ju bidrag eller hur? NRA inte ekonomiskt hjälpt till men alla klibbor på båten, tävlings nummer e.t.c. har Hampus Melin hjälpt mig att fixa, han förmedlade kontakten med NRA och utförde även ett par jobb åt mig, det är skit svårt att sätta på dekaler :)

Men, det tar inte slut här. Nej om allt blir som jag och som den nye Team chefen vill så blir nästa säsong ännu bättre. Jag har officiellt nu nedgraderat mig från Team chef till endast förare och stall ägare. Säkrast så :)

4 säsonger, min käre far såg till att vi tog oss till Oskarshamn med viss uppbackning av, Four seasons, företaget som bygger nya lokaler på ön och kommer mest troligt att bli Norrlands största båt handlare?

Jag tycker lite synd om dom eftersom att alla dekal firmor semester stängde så dom fick sig ingen reklam platts. Men det skall vi lösa direkt folk börjar komma tillbaks.

Det har även viskats i mitt öra att intresset för att ha båten i deras utställnings hall höst / vinter tid fanns, vilket skulle underlätta för mig, mindre skrot på gården. Men vad som blir av det får tiden utvisa. Jag hoppas verkligen att dom är intresserade av ett fortsatt sammarbete.

Offshoreracing.se med Adde i spettsen (en gammal mail kompis som jag nog började maila med för 10 år sedan, han körde båtracing och jag ville inget annat än att köra själv)

Idag så fotar / filmar alla events och övervakar och dom visar Svensk offshore från krigs zonen.

Dom tycker att vi kämpar på så bra med tanke på hur långt vi måste pendla så dom har utlyst en liten spons åt oss. Eller liten kanske man inte kan kalla den. Jag hoppas att fler team, för jag vet att det finns båtar ialla fall kan se detta som en sporre att faktiskt kämpa, det suger att åka långt. Men det är fruktansvärt kul.

Offshoreracing.se kommer att sponsra med soppa till båten under Roslagsloppet, vilket jag är enormt tacksam för. Då det ekonomiskt sett inte är en barn lek att kuska omkring, än om det går. Tur att tjejen förstår varför jag går omkring i gammla trasor och aldrig bjuder hon på middag, eller jag hoppas iaf att hon förstår.

VEMS via motorstyrsystems gurun Mattias Sandgren från (www.savarturbo.se) Vems har alltså gått in och sponsrat med TUNING utrustning för ett antal tusen lappar.

Vi pratar om en bredbandslambda, avgastempgivare, samt en digital 52mm mätare som kan tolka all denna information. Förutom det så kan den även plocka upp motorvarvtal, läsa yttertemperatur e.t.c.

En riktigt häftig manick till ett överskådligt pris. En motor blir aldrig bättre än dess tuner. Gunnar "Proffessorn" Lundström har bromsat och tunat denna motorn, men eftersom sommar och vädret ändras hela tiden så är det numera upp till vårat team att sköta om grejjorna. Och tackvare VEMS och Mattias skall det numer inte vara några problem.


Sist men verkligen inte minst.....

Patrik Axelsson jag vet inte vart jag ska börja eller sluta. Men det här är killen med ett genuint motorintresse och en förmåga att driva på saker.

För er som inte vet så vart han med Mustang då jag skulle in i båtracing cirkusen. Jo jag gjorde han på smällen :)

Patrik har mer eller mindre tagit på sig rollen som en team chef, för jag vet inte vad annars man ska kalla det? I skrivande stund så hjälper han mig med presentations underlag för att vi ska kunna söka mer spons, och han har redan börjat rodda ihop intresserade företag. Och än sålänge är inget Umeå baserat, intressant :)

Förutom det så finns planerna, och för mig så låter dom fruktansvärt bra. Själv är jag bra på prata och verka glad men i ärlighetens namn så saknar jag drivkraft och kontakter för att försöka rodda ihop något bra.

Planerna inför 2009 smids redan så det står härliga till. Men vi ska inte glömma att Patrik med egna medel redan säkrat våran avresa till Roslagsloppet den 2/8.


Att det sedan finns fler människor än myror i en myrstack som ställer upp med hjälp på alla olika sätt behöver jag nog inte nämna. Ni finns där ute, och jag är säker på att ni vet vilka ni är... PS. Tack för tippsen sist Jens, och pratstunden synd på åkturen.


Mvh
Peter Johansson
17/7-08


Oskarshamn Offshore Race 12/7

Sitter och lyssnar på Spraydio.com, deras station krakow. Helt okej för att vara nätradio. Just nu är jag helt tom i bollen. Vi kom hem imorse 06 och 11:50 var jag uppe och tog en promenad mot garaget för att packa ur bilen med pappa.

Så jag tror jag kommer att sova gott i natt? Skall ialla fall göra ett tappert försök att summera helgen.



Torsdag så rullade ekipaget med jag och pappa Göran mot Norrtälje för att inkvartera oss hos Kenta och Sussie i deras garage en gång till.

Finns inte så mycket att säga om resan ner, jag tror vi var  framme vid 03:15, ca 9h efter vi lämnat Garage58. Dock tog vi ett matstopp i docksta som snodde lite tid av oss, men vad gör det?

Att Kenta är en man av humor har vi ju tidigare konstaterat. Men nu fick vi det bekräftat. Mitt utanför garage dörren hade han placerat en ORM, ja alltså en leksak av gummi men vi var rätt osäker bra nog länge om den var på riktigt eller om någon bara haft kul.  :)

Väl inne i garaget hittade vi våra luftmadrasser som är modell tjocka och rätt sköna att sova på. Där hade fam. Malmgren valt att placera ut ett gäng gose djur åt oss, TACKAR!

Vi har ju även ett par utemöbler i garaget, bord och stolar. Och denna gången även en kakburk, med drömmar tror jag det heter? Full proppad. Pappa var inte sen på att smaka en kaka. Men det skulle han inte ha gjort. Den smakade salt och var jävligt äcklig.

Förklaringen kom dock dagen efter, Kenta nästan dog i ett asgarv då han erkände att han saltat en kaka och hoppats att någon av oss skulle med berått mod käka upp den. Hans önskan gick i uppfyllelse.


 
Fredag vi börjar dagen med lite små service av båten, vi handlar även inför kvällens grillning och festligheter. Gud vad gott det är med grillat men dra åt vad kryddstark mat kan göra med magen dagen efter =)

Vi han även hälsa på offshore legenden Ante Malmgren för lite historier, snack och tipps. Kentas pappa alltså. Grillningen av återigen en lyckträff. Men eftersom Everyday is race day så fick vi avsluta den tidigt.

Tusen tack till Kenta och Sussie för sällskap, sovrum och diverse tokigheter.



Lördag jag vaknar av att klockan ringer 02:30, i samma veva så ringer Tony och säger att han anlät. Jahopp, bara att kliva upp för att åka mot Oskarshamn, 42 eller om det var 44mil till.

Tony hade lyckats skrapa ihop hela 1h sömn, han sopade banan totalt med mig och pappa som ialla fall fick ihop 3.5 - 4h sömn.

Åkturen ner till Oskarshamn gick bra, förutom då vi navigerade fel i Stockholm och fick köra lite kors och tvärs. Men det löste sig snyggt igenom lite manuell navigering av Tony, vi litade för mycket eller kanske FÖR LITE på hans nyinköpta GPS? Det lär vi aldrig få reda på.

Besiktningen nere i Oskarshamn gick smidigt. Vi provåkte en sväng och lade oss sedan i voltområdet. Kändes som evigheter innan starten gick.

Men vi tog oss i väg hyffsat men motorn gav inte full effekt i början och det beror på det feta bestyckningen som vi måste redabot på. Det kommer gå galant eftersom att VEMS har sponsrat oss med en bredbandslambda och en avgastempgivare b.l.a. , det är en deal som gurun Mattias Sandgren från www.savarturbo.se har ordnat åt oss.


Jag och  Tony minuterna före sjösättning. Adde på http://www.offshoreracing.se/ fick ett litet fotouppdrag av mig, då vi behövde bilder på oss för en presentation. Han ställde upp och som vanligt, bilderna är super bra. TACK Adde!

Efter 2 varv så hade vi fullt snyt i maskinen och det gick undan. Vi eskade oss fram igenom start fältet och tog igen det vi tappat då motorn inte ville vara med 100% från början.

Även fast vi var själva i våran klass så gasade vi rätt friskt. Vi jagade två kattor, som vi visste att vi inte skulle hinna ikapp med vad gör det. Vi hade ju ganska kul iaf?

 

Problemet med banan i Oskarshamn för oss var dom snäva och thighta kurvorna. Batboaten är inte riktigt 100% då man måste åka på trånga ytor och i snäva kurvor. Större delen av banan är numera indragen i hamnen och innomskärs. Vilket är tråkigt om ni frågar mig, blir så lite offshore över det. Men i Lördags spelade det mindre roll för det blåste ändå inget.

Det här kan dock liknas med rundbana om jag ska vara ärlig. För att det ska bli så public friande som möjligt så var banan designad så att man åker efter hamnens alla hörn och kanter för att sedan gör en lov utåt och gå utomskärs någon distans för att sedan hitta tillbaks. 6nm var varvet, och vi körde 11 varv.

Okej, publik friande men totalt tråkigt för navigatörerna. Ialla fall för Tony då han gillar det han gör och är grym på det. Han vill åka så han får jobba och skälla på mig :)

 

Nåväl, tillbaks till racet. Vi harvade på i våran takt. D.v.s. fullgas (hehe) och slutade som 3:e båt totalt. Grejorna höll mirakulöst ihop. Men hur menar jag nu?

Så här trång och thight bana resulterar i g-krafter och med Batboatens egenskaper då det gäller att svänga kraftigt i groteska kast fram och tillbaks och upp och ned. Vi tappade oljetryck i kurvorna. Så jag fick rätt ofta slå av och styra rakt för att sedan ta om, men vi tog oss runt och som det ser ut nu har maskinen inte tagit någon större skada men jag måste ändå riva isär och kontrollera.

 

Men visst så fanns det kurvor där vi laddade på rätt friskt och oljetrycket funkade. Första bilden här tycker jag är rätt ball. När du åker så funderar man ju inte så mycket.

Men så här i efterhand då man inser att vi åker kring 70knop nästan vertikalt med båten gör att man får gåshud. Jag märker även att jag utvecklas mer som förare, blir bättre och bättre. Hoppas Tony håller med mig.
Det är alltid svårt med en ny båt, nya farter. Den som trodde något annat är välkommen att provköra :)



Oskarshamn är en väl arrangerad tävling helt klart. Helt underbart att vi som åkte samt våra Team medlemmar blev bjudna på lunch efter racet innan pris utdelningen!

Men det finns saker som jag reflekterade över som behöver förbättras och ändras. Nu säger jag inte att jag vet bäst men Per vädjade ju åt oss att analysera vad som hänt, varför det var så få startande båtar så jag kommer att skriva ihop vad jag tycker och tror och skicka ett e-mail till honom.

Dessvärre så tror jag inte att vi kommer att åka i Oskarshamn igen då banan helt enkelt inte är riktigt tilltalande för oss. Jag vill åka offshore, och som namnet antyder så är det utomskärs i lagoma vågor som gäller. Det slet mycket på teamet att åka 100mil enkel väg, och det slet ännu mer på motorn att åka 60nm efter en rundbana som var trång.

Ska jag vara ärlig så tycker jag att en sådan här bana, där du åker trångt och ofta nära land är mer farlig än en bana som går i mer öppna hav med grövre sjö. Men samtidigt så beror det ju på vad man har för båt och vilka förutsättningar man har.

Men som jag tidigare skrivit så har jag full förståelse varför man gör en bana likt denna. Det är för publiken och det är väl publiken som ska se till att ett sådan här stort arrangemang likt Oskarshamn Offshore Race PARTY går runt. Lite synd var det dock att vi inte kunde delta i den ENORMA festen som hålls på kvällen eftersom vi hade 100mil hem.

Hoppas ni krigare som var kvar hade kul!

Vill passa på och tacka Oskarshamn crew, Kenta, Sussie, Pappa, 4 säsonger, Självklart TONY och alla andra jag glömt.

Lite text jag hittat på nätet:

"Tack alla tävlande och funktionärer för bra underhållning
Speciellt mest långväga tävlande Peter Johansson från Umeå, samt Patrik Lanner och
Oskarshamns  Motorbåtklubb för ett enastående arrangemang.
Nu återstår årets största after race party men det kan väl bara kröna succén med 12
000 sålda biljetter"

Från http://www.svera.org/ (kul att det uppskattas att man kommer och leker) :)

"Peter Johansson är förare i Sveriges absolut tuffaste båtracing team just nu. Teamet har sin bas i Umeå och hade drygt 100 mil ner till tävlingen i Oskarshamn. När teamet kom ner till tävlingsplatsen kunde man tyvärr konstatera att man var det enda startande ekipage i Inbordare 2 liters klassen. Peter körde runt och kom i mål trots att oljelampa lös förfullt i de skarpa kurvorna inne i hamnen!"

Från http://www.offshoreracing.se (Nu kan vi gott klappa oss på bröstet och ladda om inför Roslagsloppet) :)


Återkommer med ett nytt inlägg imorgon, där skall jag presentera några nya sponsorer samt lite andra nyheter. Håll utkik.

Alla bilder i detta inlägg tillhör http://www.offshoreracing.se och dom har copyright på dom. Var så vänliga att respektera detta och om ni vill ha någon bild, inte bara dessa som jag visar här utan från dom tävlingarna dom övervakar så besök dom, och handla en bild dom har riktigt bra priser och bilder i världsklass.

Tack för lånet av bilderna och hjälpen med foto shooten i depån Adde.


Mvh
Peter Johansson, 13/7-09

KG RUDELS BILDER IFRÅN VDO RECARO OCEAN RACE :)

Här kommer en monster updatering på bilder som utlovat, kan lova att det är underbara bilder han tagit. Det märks mer än väl då man får beskåda dom i HQ.

     
     
    
     

Enjoy :)

VK Sporten med Gunnar i spettsen visar återigen intresse.

Det var med glädje jag slog upp tidningen i Måndags och fick se att Gunnars korta och snabba telefon intervju resulterade i en sådan fin artikel.

Riktigt kul att VK kostar på sig att skriva om en "udda" Motorsport som båtracing. Men jag hoppas innerst inne att det finns ett litet intresse hos folket också, då detta inte hört till vanligheten.

Jag önskar nästan att man kunde bjuda alla på en åktur så folk kunde få en uppfattning om hur galet häftigt det här är.


Kommer innom kort posta bilder från KG Rudels som fotade nere i Gräddö, han tog KANON bilder. Tur jag frågade om hans email han har nämligen skickat mig en hel CD skiva full proppad. TUSEN TACK.

Mindre inspirerande känns det att dom flesta e-mails jag skickat aldrig får ett svar, det är mer eller mindre desperata försök att söka spons / sälja reklam plattser. Har riktat in mig på lite större företag som verkar i hela Sverige. Hade förväntat mig ett svar ialla fall från dom alla, men idag verkar man inte ha tid att skicka ett enkelt email och snällt tacka nej.

Nåväl, jakten fortsätter.



Mvh Peter Johansson, 1/7-08

RSS 2.0