Jobbet känns som en deltids tjänst.

Att sitta i grävaren på veckorna känns nästan som en halvtid om man gämför med hur drygt det kan vara på helgerna då vi sliter i garaget. Kanske inte är jobbigt men ofta jävlas det och man får bli upprörd flera gånger per dag, det sliter på både humör och psyke.

Men med facit i hand tycker jag att vi har gjort det bra under helgen. Vi har ju till och med kört jungfru tur med farsans Arrow. Dock var väl det i Fredags? Men men, vad har vi gjort då?

Jo vi skruvade ju ihop motorn och började mäta lashcaps (brickorna man justerar ventilspelet med). Toppen var limmad, momentdragen och samma sak med lyftargalleriet.

 




Det visade sig ganska snart att det bara var att riva av toppen. Inga av förra årets lashcaps sortiment funkade att använda nu med diverse nya ventiler och nya säten. Så pappa tyckte vi skulle riva av toppen och allt för att slipa ventilskaften på dom ventilerna som var för långa. Och det gjorde vi.


Måttade upp ventilerna med micrometer samt räknade fram hur mycket dom skulle kortas, sedan åkte vi till Stil Service inne i Umeå och fick låna deras ventilslip. Och farsan var en hejjare på att manövrera den.



Nu är toppen limmad, momentad och även lyftargalleriet och vi har mätt fram vilka mått vi måste ha på dom nya lashcapsen och fårr ihop 16st som passar bra. Så nu har vi önskat ventilspel på både insug och avgas.

Imorgon kommer nog pappa att lämmna våra listor och lashcapsen som ska slipas till Svensk Motor Teknik så vi får ihop en sortimentlåda igen. Känndes jävligt drygt att riva av toppen men så här nu i efterhand var det riktigt smidigt.



Sedan så påbörjade vi den nya huven på allvar. Vi är ganska smarta då vi slår våra knölar ihop jag och pappa. Dvs. då vi inte bråkar om vad som är rätt eller fel,  eller hur huven såg ut förut. Men jag tror vi kommer få till den riktigt bra, bättre än tidigare till och med. 

Men det är många timmars jobb kvar på huven. Efter denna säsong (om huven är hel) så tänker jag gjuta av den och göra en form, vem vet man kanske rullar i någon kurva, crashar i hög fart igen, då är det nog läge att ha en form så man slipper allt detta jobb.



Det tar sig, dock så måste vi lyfta in ett skrotblock och topp för att få på förgasarna så vi kan se vart scoopet ska vara och så att vi inte gör huven för smal. Men det är ju ganska fort gjort om man ser till det hela.

Det var nog allt för denna helgen, fullt ös medvetslös mao..

Det kommer köras ett Poker Run i Umeå den 4/7, för mer information så besök: http://www.team58.se/POKERRUN
tveka inte att anmäla er om ni har en båt som kvalar in!

Mvh
Peter Johansson


Tacka våren...

Idag så har det blivit mer gjort på båten, just nu efter en dusch och lite tid att varva ner känns det skönt. Frågan alla ställer sig är säkert varför man inte börjar tidigare?


Som alla vet så blir det ju inte vår lika snabbt här uppe som nere i Södern, så det är nog en av anledningarna känns det som? Inte så kul att släpa fram åbäket och börja slipa,plasta och spackla när det är kallt som FN och snö ute.

Nu har vi haft riktigt bra väder ett par dagar så det har flytit på riktigt bra. Idag fixade vi även Volvo 440in samt Toyotan, så nu rullar dom ett tag till.

En annan glad nyhet är väl att hemsidan är uppe nu, http://www.team58.se ... Kanske inte en dag för sent ;)


För att summera vad som ska göras innan sjösättning behöver jag nog ett par A4:a papper för att göra, men lite löst:

# Finspackla och slipa i sittbrunnen där alla sprickor och skador blivit lagade.
# Ut med alla mätare och skrot så det går att måla upp sittbrunnen.
# Montera stolarna samt ratten (Efter att man monterat tillbaks allt efter lack såklart).
# Gjuta en nymotor hur (kommer bli mission impossible och ta mycket tid)

# Maskera av det som är lagat på vingen och intill motor"lådan" för det skulle Kenta hjälpa mig att lacka nere hos honom.
# Laga speedrailen som trillat av samt lite små diverse skador.
# Tvätta skiten, för att sedan vaxa upp den.
# Tillvärka rutor till navigatören, huvva får inte blåsa :)


Motor är det inte så mycket jobb på heller, men ganska mycket rappel. Såsom göra 16st nya tryckare, schimsa in ventilfjädrarna på avgasidan, pasta ventilerna, montera topp, tråg, packboxar, slipa lashcaps och göra ventilspel.

I stora drag, huvva så mycket arbete, hehe.

Lite bilder kanske?



Här jobbas det för fullt, undra vem man ska lejja för att städa upp? Hehe.



Skam den som ger sig, allt verkar gå att laga. Tur vi hittade igen alla bitarna... Glasfiberspacklade denna innan jag
gav mig ikväll, imorgon ska den slipas, finspacklas, slipas igen och sedan är den klar för lack.. Gött.



En till liten bit vi hittade igen, bara att smeta fast :D



Slut för idag, ses imorgon efter jobbet!!!!

Nåväl ni glömmer väl inte att besöka: http://www.klassk.se och kolla in motståndet, första start 6/6 om vi hinner
får tiden avgöra.

Mvh


Hard work work...

Hard work work...
Nu har "restureringen" av Batman båten börjat på riktigt.


Stolsfästet som inte riktigt höll måttet i Dyvik har förstärkts och byggts om. Faktum är att hade det inte gått sönder hade jag inte ens haft ett blåmärke, men det är ju lätt att vara efter klok.

Idag påbörjade jag även lagningen av mellan-väggen. Och ännu roligare är ju att jag var och kröp i båten och hittade kompassen liggandes lite gömt :D


Första tävligen i Öregrund är nog bara att glömma, efter det så kommer vi nog handplocka dom tävlingarna som känns intressant och roliga.. Men allt beror ju på hur mycket folk som tänker åka K, solo repor hör till historien.

RSS 2.0