Poker Run - Norrland 2009

Efter drygt 2 veckors stressmek så var det äntligen sista dagen att stressa, dagen före Poker Run Umeå/Norrland.
Ecke, Hasse, Pappa, Micke & Jag hade jobbat som galningar. Och prognosen har sett delvis dyster ut.

Fick ett samtal av en kompis från Piteå, Chrille om att han äntligen hittat en Katta värd att köpa och att den mest troligt skulle hinna bli riggad i Norrbyn tills Fredag em. Självklart är Chrille och Elin hårdingar så deras plan var enkel.

Att på Fredag lämna Piteå med en bunt pengar, för att göra bytet mot båten, landa hos Team 58, testköra samt delta på Lördagen.

Kan medela att det var ganska tjockt på våran garageplan Fredag kväll / Lördag morgon.


Efter lite matte förstår man att det är ju denna infarten man vill vara på, äga och ha tillgång till... Kanske inte gruseti sig utan prylarna: 73.5 fot , 1090+hk, 229+knop .. Precis, inte helt fel. Utan hur kul som helst, och fler båtar skulledet bli innan helgen var slut, inte på infarten utan i vattnet.

Thomas var även förbi och hjälpte "gänget" med att meka Arrow, jag fokuserade på Scatboaten medans Chrille och Elin stökade lite med Kattan. Thomas skulle varit med och kört sin Checkmate men hans nya vassare maskin han inte bli
färdig i tid. Super snällt, vet att pappa verkligen uppskattade hjälpen. Han var ju ganska trött, förvirrad och less på att meka.. Ska inte säga att inte vi alla andra var det heller, fy fan vilka veckor samt vilken helg.

Provkörning vid 23 snåret. Havet låg platt som en pankaka och solen låg i horisonten som en liten lampa. Ecke, Hasse, Micke och Kapten Knicken (pappa då) tog Arrowen för en "spinn".



Själv så tog jag platts bakom Chrille i EuroCat 23:an , permiärtur.. Navigatör needed då ställer Peppe självklart
upp, och jag har inte åkt katta sedan Pappa hade Tollaren med B-20 (Gammal K båt, ganska kul).

Men det gick inte speciellt bra. Det hela slutade med att jag fick ligga på motorn och styra medans Chrille fick justera gasen efter hur mycket jag orkade styra. Varför? Jo styriningen havererade. Tur det hände innan vi planat och fått upp lite speed. Alla vet vad som händer då en hydraul koppling till styrningen går sönder i 75-80 knop. Jo man dör!!

Börjar ha haft tur några gånger på sjön nu... Chrille löste problemet med Säljaren och det blev att hämta en ny styrning i Norrbyn. Bra löst av både köpare och försäljare om jag ska vara ärlig. Kopplingen gick sönder för att den kunde ta i bracket som hissen sitter på.

Det gick inte speciellt bättre för Team Arrow heller. Knacket som dyker upp då maskinen plågats lite och fått upp temp
är fortfarande kvar, samma skit som var då vi bänkade. Dock hade dom en jävla fart ute på havet. Vill minnas att dom pratade om 76 knop, vilket är riktigt fort med tanke på motorn, sjön m.m.

Dom bestämde sig dock för att sova och köra och ta det som det kommer.




Chrille, Ecke & Micke lägger upp en strategi. Klockan är kring 02:00 och vi ska upp tidigt för att stöka det sista och
traila till 4-säsonger där starten på PRN hölls. 

Förutom att byta styrningen så gjordes några akut insattser med stora ring nyckeln då vi insett att hissen bara satt i 
några bultar.

Tror ni vi var ganska trötta och slitna vid 07? Svaret är JA! Och inte blev man mer munter av vädret. Typ +10 och regn.

Men vi tog oss till 4-säsonger och fick alla 3 båtar i plurret lagomt till förarmötet.

 

Team Arrow & Team EuroCat taxar ut mot starten. Vad är det med Racing och båtar? Måste alla jävlar vara gula? :D Min
är ju också delvis gul. Hehe.



Sista bilden på Team Arrow i drift. Kort efter att jag och Chrille hunnit i kapp dom medans dom inväntat oss 
(hade problem med varmgång i motorn på Chrilles Euro) så gasade vi lite och Chevan gav upp i ett rökmoln.

Det ödslades några svordommar och båten bogesrades till Lotsen i Holmsund, och snälla som dom var så fick den ligga kvar där. För Team Arrow hade ju en annan plan, att borda Team Scarab 400 och "låna" öl av dom. Sagt och gjort, alla lagen fortfarande med i spelet trotts bortfall av båtar.

 

Pappa och Micke växlade med att åka med mig, här ser vi farsan och jag i full fart ut från Simphamn (2:a stoppet) med Chrille och Elin tätt i hasorna påväg mot Norrbyskär, här hade vi ingen aning om vad som väntade oss.



Denna bilden på Nisses V-150 Bass tycker jag förklarar ganska bra vad som väntade oss. Tuktar sjö...

Det blåste inte spec. mycket denna dag. Men det var ju Nord-Ost.. Nåja värre har man väl varit med om tänkte vi då vi började möta lite sjö. Skulle lugnat oss med den tanken för det spårade riktigt ur efter ett tag.

Från högt tempo till snigelfart nästan. Sjön pendlade mellan 2.5-3 meter och detta är ingen lång Smögen sjö utan
det krabbaste och vidrigaste man kan köra i. Medsjön var ett mörker för oss mindre båtar.

Jag tror att även om vi hade försökt så hade vi inte lyckats åka på topparna, vågorna rullade för fort och det var bara för långt imellan dom. Allt är relativt, det kanske hade gått men till vilket pris? 3 minuters flyt sedan 7:e vågen och man vurpar. Nej tack! Vi tuggade på.

Vi var lika mycket under vattnet, som i luften. Tror aldrig vi körde på vattnet som man ska? Motorn min dog 3 gånger för
att den svalde i sig vatten som spolade över båten. Helt sinnesjukt. Dom gånger vi stannade så sköljde vågorna nästan över motorhuven då medsjön rullade ikapp oss. Måste bygga ett scoop på den nya huven asap!

Men vi tog oss alla till Norrbyskär. Nu hade dock båda Hydroliftarna brutit. En motor som skar så den andre beslutade sig att bogsera sin stallkamrat. Lika bra det kanske, hade inte velat pröva sjön med en sådan raket.

Under lunchen grubblade jag starkt på om jag skulle ringa bryt nummret och säga att jag drar upp båten i Norrbyskär på 
trailer.. Men efter lite mek med avgasystemet som höll på rammla av och lite check av motorn så beslutade vi att åka ändå. Det hade lugnat av sig mini lite och det var ju motsjö. Det ska ju gå bättre. Jag gillade inte motsjö sedan crashen, 
men vi åkte ändå och nu med facit i hand så är det tusen gånger bättre, jag blev nog av med min motsjö rädsla sedan svallvågs crashen. Vilket var bra.

Vi blev blöta i motsjö denna gång också, oundvikligt nästan. Men jag tror att jag hade kunnat åka uppe på allt om jag bara hade vågat. Men ville inte riskera något och man måste komma ihåg att detta var första gången jag satt i båten sedan crashen då det gick vågor, hade ju bara testat 40 distans tidigare på lungt vatten. Dock trivdes jag som fisken eftersom jag fick välja mitt egna tempo och känna på.

Hade det varit körning idag, så hade jag nog kört hårdare, man morsknar ganska omgående faktiskt. Falsk känsla av trygghet? Båten är iaf ganska jobbig att köra i sjö, man måste hitta precis rätt annars uppför den sig precis som den vill.
Som med alla båtar, förutom att denna är lite väl baktung då det börjar sjöa såhär mycket.



En liten battle med Chrille och Micke som hoppat över i kattan för att låta Elin åka Scarab 400 och mysa lite.

  

Jag är riktigt imponerad över hur fint Christian åkte i denna grova sjön. Speciellt med tanke på vilken propp som satt på,
att lyften jävlades, trimmen kukade. Men han gav gärnet och åkte fint. Killen mummlade lite om W-150 innan han åkte 
mot Piteå igen, om fallet så blir, lär ni få akta er grabbar och tjejer ;)

Som sagt, min körning är jag inte alls speciellt imponerad av så här i efterhand. Med facit i hand skulle jag spettat på
hårdare i motsjön. Men jag antar att crashen har satt sina spår. Med tanke på hur jag mått en längre stund efter crashen
så är det väl kanske inte så konstigt, dock är jag väldigt glad över att det känndes så bra att köra båten igen.

Några små justeringar är gjorda och det gjorde hela skillnaden, bara spakarna till trimtanken som ska flyttas innan jag är nöjd nu. Nästa gång får jag gasa lite mer? :)



På väg mot sista stoppen och högfarts åkningen mellan broarna inne i stan. Tror pappa säger att han ger tummen
upp om lambdan är acceptabel, sedan ska vi bara ge benet. Hela vägen. I like it svarade jag nog.


Jens Gustavsson och Mange Söderlund rusade från Sävar till Holmsund med ett par 190 huvud munstycken så jag
kunde börja belasta ur lite. Motorn gick magert hela dagen med 180 huvud. Varför? Jo det har vi listat ut återkommer
kanske till det här på bloggen senare.

Men vi spöade ur lillen hela vägen från Patholmsviken till Lundåker inne i stan utan ett problem. Känndes riktigt fint. 
Inte helt fel att komma först upp dit heller :)



Två nödja killar invätar restrerande båtar inför sista full pull repan i älven innan kortspel.

Nisse tog hem potten med triss i femmor, jag tror han måste ha haft insider information. Skämt åsido så var 
alla värdiga vinnare, men ibland räcker inte turen hela vägen antar jag :)

På väg till Patholmsviken så tappade Chrille och Micke motorkåpan, och när dom plockat upp den så fick dom soppa torsk. Och alla verkar ha bommat detta. Så efter ett telesamtal där dom skriver efter soppa så försöker jag ordna.

Men det satt visst i sirap. Alla våra båtar var mer eller mindre under stressmek. Så jag jagade på telefon, slet i folk nere i hamnen, frågade och tjoade. Efter många om och men fick jag tag på bensin, men det räckte :( Sedan lyckades jag och Elin ordna fram 10L och en vattenskoter som kunde köra ut det. Tack för att ni körde ut.

Men det hjälpte inte, efter nästan 2h strandade så fick dom soppan och då hade vi redan lämnat Patholmsviken för att publiken stog och stampade. Det blev inte som det var tänkt, att lämmna någon bakom då man är så pass få tycker jag inte är riktigt schysst.

Men överlag flöt dagen på jätte bra och alla hjälpte verkligen alla. Heder åt alla deltagare.


Team EuroCat anländer, Micke, Chrille &  Fripassageraren Elin som liftade från Patholmsviken, hon ville inte lämna
dom i sticket, där har vi moral. Strandar Piteå brud i Holmsund som vägrar åka utan att invänta grabbarna.

Men dom var fortfarande med i kortspelet, inte mycket tröst gick nog lika dåligt för dom som det gick för mig :D

Nu hoppas jag att 4-säsonger eller något annat företag tar tag i det här. Känns verkligen som vi har gett dom bollen
för något som kan bli hur bra och stort som helst.

Lite tråkigt är det att då UMS kom till oss och bad oss flytta datum så det skulle klaffa med deras jubileum utlovades
en slant för att vi skulle arrangera och ordna det här. Vi frågade under dagen i ära och då var pengarna slut.

Anledningen till att det "bara" vart 250kr i avgift framgår ju här, därför någon annan skulle vara med och pröjsa också.
Nåväl, vi får se all tid och energi och den slant som vi spenderade som goodwill, hoppas alla hade kul. UMS hjälpte
dock till hos Länstyrelsen, så ett litet strå drog dom allt till stacken.



En grymt bakfull, sliten, mörbultad BAT chaffis ligger och "tittar" då Chrille skruvarlös motorn, den skulle lämmnas
tillbaks åt Norrbyn, även där bra löst säljare och köpare. Alla glada och nöjda.

 

Som vanligt är båten trasig. Så nu har jag jobb så jag klarar mig ett tag igen..

Tack alla inblandade för en super heldag ink. helkväll. Och ett monster special tack till Micke, Ecke, Hasse, Pappa m.f. som ställt upp så vi rodde ihop allt det här. Nu återstår det att se hur resten av säsongen ska se ut.

BJÖÖRNS MASKIN & M-Schakt , tack ni vet varför!


Elin bloggar om PRN: http://elinilsson.blogg.se/index.html
Boatsite: http://forum.boatsite.se/index.php?showtopic=1809&st=20&start=20
Boatlife: http://www.boatlife.se/forum/index.php?showtopic=13922
STS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36060&start=0
VK: http://www.vk.se/Article.jsp?article=289927&sc=2 , http://www.vk.se/Article.jsp?article=289828

(Bilder, filmer, text m.m. på dessa länkar)











Kommentarer
Postat av: Elin

Riktigt bra där PJ!! =) Har vart en toppen helg som vi hoppas det kommer fler av!! =)

2009-07-07 @ 15:12:28
URL: http://elinilsson.blogg.se/
Postat av: CHARLOTTA

Tight och aggressivt är en vinnande pokerstil. Spela inte många händer, utan gå in som favorit när det blir mycket pengar i potten.

2011-10-03 @ 09:50:45
URL: http://www.skraplotter365.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0