Första provkörningen i nya båten... Kanon eller kalkon?

Jag vet inte riktigt hur man ska summera våran första provkörning, ganska blandade känslor om jag ska vara helt ärlig.


Till att börja med så kan man inte påstå att båten var race ready, långt ifrån. Och även fast jag var till England och kollade på båten så insåg jag nog inte hur mycket jobb det var för att få den klar.

Som vanligt så är man blåögd och litar blint på folk, dags att sluta upp med det kanske?


I vilket fall så jobbade vi i några dagar med båten innan det kändes som att det var dags för en provtur, som vanligt så finns det en skara snälla kompisar m.m. som ställer upp och hjälper till.

Att min bror Mikael sliter ser jag som självklart när han ska åka som nav :)

Det sista vi skulle göra innan det var dags att snöra på sig hjälmen var att kolla oljan i drevet, för det var ogjort av tidigare ägaren. Sagt och gjort, borde inte vara några konstigheter? Men då pluggen drogs upp hängde även gängorna med upp, vilket resluterade i, en snabb lagning med kemisk metall, för köra skulle vi, så less som vi var på att skruva så behövde vi få känna på prylarna.



Ca 1h ägnade vi åt att känna på båten, ingen farmorkörning utan så som dom ska köras. Någon sjö var det inte
att tala om, kanske 60-70cm chopp. Men det var en upplevelse ändå.

Första gången jag skulle korrigera båten inför ett litet hopp så slutade det med att vi höll på att kasta omkull henne, maken till direkt styrd båt har jag nog aldrig kört? Pappas Arrow ligger nog i lä skulle jag tro, den reagerar direkt och styr riktigt fint, detta tack vare duo-propp drevet (DPX) och den relativt lätta båten skulle jag tro.


Att båten är välbalanserad kännde vi, trots att det inte var stökigt. Riktigt kul att köra en båt som har så lätt gas så att det är som att trampa i luft, samt direktstyrheten jag pratade om tidigare. Vi kurvade nog i 65 knop där ute i den lilla sjön och det var bara att hålla i sig och ge den mer.




Än om det var kul att gasa så varade inte glädjen så länge, från första minuten tyckte vi att det luktade lite mycket
bensin, och värre vart det.

Efter 1h så avbröt vi för som alla vet så är det inte hälsosamt att andas in bensinångor, ännu dummare är det nog att köra
omkring med en stor bomb.

Att båten på en bra dag ska göra över 80mph är nog inte verklighet på ett bra tag, vi kom upp i ca 75mph och 66 knop. Propparna känns i brutalaste laget, dålig acceleration. Marc som tidigare haft båten hävdar att det beror på den stora skillnaden i vattnet, men detta är rekord propparna från en sjö, och vi har färskvatten här uppe, lite bräckt så så off ska det inte vara, så en till besvikelse.

Nåväl, nu har vi iaf lite att jobba med, några knop till bör gå, nya E2:or påväg hem till Pappa, och jag gissar på att vi kommer att "låna" dom av honom :)


Angående läkaget så spenderade vi 3h att provtrycka tanken, och reslutatet var det jag bävade för. Inga slangar läkte utan tanken i sig. Det trycker fram små bensindroppar under tanken efter ett tag.

Det tragiska i det hela är att man måste riva ur ALLT som finns inne i cockpiten för att få ur tanken, rätt mycket jobb på en båt som ska vara race klar.

Men om man ser det från den possitiva sidan så lär man sig båten rätt snabbt om man får börja med att spränga allt, precis som på Batboat 23:an jag köpte. Mao det kan bara bli bättre.

Förutom den misären så funkar varken intercom enheten eller intercom utrustningen i hjälmarna, så det blir till att åka utan i början då jag tror vi kommer ha det nog kämpigt ekonomiskt så här 2011 då det bara är ett fåtal tävlingar planerade, svårt att få sponsorer då, oj höll på glömma, vattenpumpen eller något läker vatten så med lite otur så blir det motorlyft också.

Snacka om att dra på sig mer arbete än planerat, men vi surar inte för det vi ser fram emot nästa provkörning då med en båt i bättre skick än då den kom.



Mvh
Peter & Mikael Johansson
X-58

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0